اختصاص تخفیف ۱۵ تا ۲۰ درصدی به درخواست‌های بهره‌برداری تجاری خدمات شهرداری مشهدمقدس در نجف اشرف ستودنی است + فیلم استقرار آتش‌نشانان در خیابان‌های منتهی به حرم امام‌رضا(ع)، هم‌زمان با روز اربعین ۱۴۰۳ اعمال‌قانون ۳۵۳۵ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۸ خودروی متخلف توقیف شدند (۳ شهریور ۱۴۰۳) فعالیت گشت‌های جمع‌آوری متکدیان مشهد، تا پایان ماه صفر، در سه شیفت خواهد بود حمل‌ونقل عمومی مشهد در روز اربعین (۴ شهریور ۱۴۰۳) رایگان شد ترافیک سنگین در میدان جمهوری، بولوارهای ملک‌آباد و امام‌خمینی(ره) مشهد (۳ شهریور ۱۴۰۳) فعالیت چهار پایگاه نظارتی ویژه ایام پایانی ماه صفر در حومه حرم امام‌رضا(ع) تلاش پاکبانان برای نظافت خیابان های اطراف حرم مطهر علوی ستودنی است ورود ۳ هزار و ۴۰۰ زائر افغانستانی اربعین به مرز دوغارون خراسان رضوی مشهد میزبان موکب‌های خدمت رسان از سایر کشور‌های اسلامی آماده‌سازی خیابان امام رضا (ع) مشهد برای برگزاری مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین مدیریت شهری مشهد از ایده‌های نوجوانان در برپایی مراسم دهه آخر صفر استفاده می‌کند نجات دو محبوس تصادف در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) مشهد (یکم شهریور ۱۴۰۳) سرویس‌دهی رایگان مترو مشهد در روز اربعین و سه روز پایانی صفر ۱۴۰۳ بدایعِ «بدایع‌نگار» در عرصه روزنامه‌نگاری | ۱۰۴ سال پیش اولین نشریه دینی خراسان به همت میرزا فضل‌الله آل‌داوود منتشر شد فرماندار مشهد: مصوبات مرتبط با سامان‌دهی کشف‌رود به صورت مستمر پیگیری می‌شود ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی، میدان فلسطین و پیرامون حرم مطهر رضوی (یکم شهریورماه ۱۴۰۳) سرویس‌دهی صلواتی ۴۱۰ دستگاه اتوبوس در مشهد، همزمان با اربعین حسینی تقدیر فرمانده قرارگاه اربعین در مرز چذابه از خدمات‌رسانی ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد
سرخط خبرها

سال گذشته ۶۹ پرونده قصاص در استان خراسان رضوی به رضایت اولیای دم منجر شده است

  • کد خبر: ۱۱۴۰۹۵
  • ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
سال گذشته ۶۹ پرونده قصاص در استان خراسان رضوی به رضایت اولیای دم منجر شده است
رئیس اداره توسعه حل اختلاف خراسان رضوی گفت: پرونده‌های همیاران صلح شورای حل اختلاف خراسان رضوی ۱۰ هزار و ۲۷۰ پرونده بوده که ۵ هزار و ۵۲۴ فقره از آن‌ها به سازش منتهی شده است؛ یعنی ۵۳.۷۸ درصد.

طنین همتی|شهرآرانیوز،  صبح امروز نشست خبری رئیس اداره توسعه حل اختلاف خراسان رضوی با اصحاب رسانه برگزار شد. محمود رفسنجانی در این نشست درباره اقدامات انجام‌شده در استان گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های دستگاه‌های قضایی اجرای مفاد و برنامه‌های سند تحول است که بر صلح و سازش تأکید می‌کند. ما هم سعی کردیم از روش‌های میانجیگرانه با برنامه‌های دقیق، دست‌کم بخشی از آن را محقق کنیم. بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های اجتماعی و نهاد‌های مردمی از اساسی‌ترین طرح‌هایی است که همواره مدنظر ماست.


به گفته رئیس اداره توسعه حل اختلاف خراسان رضوی، راه‌اندازی طرح ابتکاری همیارن صلح ادارات، اصناف و مساجد از جمله بزرگ‌ترین اقداماتی است که در صدر فعالیت‌های ما در کشور است. طرح سفیران ضامن آهو یکی‌دیگر از ایده‌های خلاقانه بود که به‌همت خادمان بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) و همکاری همه‌جانبه آستان قدس رضوی باعث شد در سال ۱۴۰۰ در ۶۹ پرونده قصاص، رضایت اولیای دم را بگیریم. این اقدام در کشور مثال‌زدنی بود که جای تشکر از تولیت آستان قدس رضوی دارد.


وی گفت: در سال ۱۴۰۰، ۲۴۶ شعبه مؤثر در استان داشتیم. هزار و ۸۲۸ نفر در شعبه‌های حل اختلاف استان مشغول هستند. تعداد شعب همیاران صلح در استان خراسان رضوی ۴۰۴ شعبه است که از این تعداد، ۱۲۸ شعبه در مشهد و ۲۷۶ شعبه در شهرستان‌های تابعه قرار دارند. تعداد پرونده‌هایی که با موضوع تصادف به صلح و سازش در استان خراسان رضوی منجر شد، از ۵ هزار و ۸۹۶ فقره ۵ هزار و ۸۹۰ مورد به سازش منتهی شده است. پرونده‌های شورای حل اختلاف استان خراسان رضوی ۲۲ هزار و ۶ پرونده بوده که ۷۴ هزار و ۴۷۲ فقره آن به سازش منتهی شده است؛ یعنی ۳۷ درصد. پرونده‌های همیاران صلح شورای حل اختلاف خراسان رضوی هم ۱۰ هزار و ۲۷۰ پرونده بوده که ۵ هزار و ۵۲۴ فقره از آن‌ها به سازش منتهی شده است؛ یعنی ۵۳.۷۸ درصد.


تعداد مساجد فعال در طرح همیاران صلح در کل استان خراسان رضوی ۴۰۴ مسجد است. تعداد شعب سفیران صلح شورای حل اختلاف خراسان رضوی نیز هشت شعبه است که فعالیتشان در پرونده‌های قتل عمد است. سفیران ما در مشهد به‌صورت کشوری کار می‌کنند و حتی از استان‌های دیگر هم پرونده به ما ارجاع می‌شود که از خادمان علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) برای صلح و سازش استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ۹۹.۷۰ درصد اوراق قضایی ما به‌صورت الکترونیکی صادر و ارسال می‌شود و بقیه به اتباع بیگانه و... مربوط است. بر همین اساس، ما در سال گذشته به ۱۱ هزار و ۱۲۵ پرونده به‌صورت تمام‌الکترونیکی و بدون نسخه کاغذی رسیدگی کردیم. همچنین، تعداد جلسات رسیدگی شورای حل اختلاف به‌صورت ویدئوکنفرانس در سال گذشته ۴ هزار و ۶۳۳ جلسه بوده است.

رفسنجنانی با تاکید بر اینکه از سال ۹۹ به بعد بیشتر بروی پرونده‌هایی که  به صلح و سازش منتهی شود تمرکز کرده ایم افزود: بر همین اساس همیاران صلح را در کنار شورای حل اختلاف قرار داده ایم تا ار ظرفیت‌های مردمی هم در این راستا استفاده شود و در حال حاضر بیشتر ارجاع‌های ما و همیاران صلح پرونده کیفری قابل گذشت است.

افزایش شعب همیاران صلح با استفاده از ظرفیت مساجد

وی درباره مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب شورای حل اختلاف گفت: زمان رسیدگی به پرونده‌ها درشورای حل اختلاف در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. به طوریکه در پرونده حقوقی کمتر از سه ماه زمان برای رسیدگی طی می‌شود. در پرونده‌های کیفری حتی با سرعت بیشتری رسیدگی می‌شود و نیازی به افزایش شعب نیست و از طرفی شعب همیاران صلح در بحث کمک به مجموعه دستگاه‌های قضایی و شورای حل اختلاف از ۴۰۴ شعب در سال ۱۴۰۰  را در سال جاری به ۸۰۰ شعبه  با استفاده از ظرفیت مساجد ارتقاء خواهیم داد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->